DIETA DUKAN/UTILE

Indulcitorii artificiali. Ce trebuie sa stim despre acestia

indulcitori

Ce sunt îndulcitorii artificiali?

Aceștia sunt substanțe chimice sau compuși naturali care asigură alimentelor gustul dulce fără a transmite organismului un număr ridicat de calorii. Datorită faptului că îndulcitorii artificiali au un gust mai intens decat zahărul este suficientă utilizarea unei cantități reduse pentru a obține același rezultat.

Produsele alimentare care conțin îndulcitori artificiali au mai puține calorii decât cele cu zahăr, astfel ele fiind recomandate în timpul dietelor pentru slăbit sau pentru menținerea greutății corporale.

Atunci când alegeți folosirea îndulcitorilor artificiali în locul zahărului este bine să nu depășiți doza zilnică admisă pentru a nu fi afectata starea generală de sănătate.

 Care sunt principalele tipuri de îndulcitori artificiali?

Atunci când vă hotărâți să consumați îndulcitori artificiali este bine să cunoașteți care sunt principalele categorii, atât naturale cât și artificiale.

Ștevia, maltinolul, eritritolul și inozitolul sunt considerate sigure pentru sanatate, în timp ce zaharina, sucraloza (E 955) si aspartamul (E 951) sunt extrem de periculoase și total neindicate.

Indulcitorii buni/naturali

Extractul de Stevie este un îndulcitor natural, extras din frunzele plantei cu același nume, de preferat fiind cel sub forma lichidă. Conține zero calorii, însa are și un minus, și anume acela că nu se comportă bine la copt. Trebuie însă să aveți grijă la unele sucuri din comerț care au pe etichetă menționat faptul că sunt îndulcite cu Truvia – un îndulcitor făcut doar parțial din extract de ștevie; s-a demonstrat că unele ingrediente din acesta ar putea proveni din culturi modificate genetic. Nu are efecte adverse, iar excesele nu dăunează. Dimpotrivă, o dietă strictă și regulată va regla activitatea stomacală, veți scăpa de oboseală mentală și fizică și veți mânca mai sănătos, uitând de dulciurile în exces.

Xilitolul, sorbitolul, eritritolul sunt îndulcitori naturali obținuți printr-un proces de fermentare a porumbului sau a zahărului de trestie. Aceștia conțin mai puține calorii decât zahărul pur sau mierea, dar mai multe decât extractul de ștevie, și previn formarea cariilor. Atenție însă la cantitățile folosite; acestea nu trebuie să fie consummate în cantități prea mari, iar dacă se poate optați pentru variantele organice.

Îndulcitori ”răi”

Aspartamul. Atunci când a fost descoperit, în 1965, a fost o adevărată revelație: are o putere de îndulcire de două sute de ori mai mare decât a zahărului, costă mult mai puțin și nu conține nici o calorie. A intrat rapid în compoziția sucurilor de tip “light”, a ciocolatelor, bomboanelor, precum și a produselor de cofetărie preambalate.

Aspartamul este considerat de unii ca fiind cel mai periculos îndulcitor artificial din prezent, Însă, deși se vehicula că această substanță favorizează apariția cancerului, a demenței, tulburărilor de comportament sau căderea părului, studiile de specialitate au demonstrat că aceste presupuneri nu sunt fondate științific.

În urma cercetarilor biochimice, clinice și de comportament asupra subiecților, a reieșit că o doza zilnică de 40 mg/kg de aspartam este sigură, fiind o excepție doar în cazul persoanelor care suferă de fenilcetonurie. Un adult își poate lua doza zilnică de aspartam din aproximativ 10 căni de băutură îndulcită artificial.

Indulcitor artificial

Cantitatea admisă, zilnic

Poate fi utilizat la gătit?
Aspartam

50 mg / kg

Nu

Zaharină

5 mg / kg

Da

Acesulfam K (E 950)

15 mg / kg

Da

Sucraloză

5 mg / kg

Da

* Cantitatea admisa pentru consum in cazul unei persoane care nu depaseste 68 kg

Zaharina a apărut pe piață în anul 1879 și este considerată unul dintre cei mai siguri îndulcitori artificiali deoarece a fost supusă la numeroase studii clinice și nu au fost identificare efecte negative majore. Aceasta nu conține un număr mare de calorii, nu crește nivelul de zahăr din sânge și este de 200 până la 700 ori mai dulce decât zaharoza. Este preferată deoarece nu își modifică compoziția atunci când este încalzită, deci este bună pentru cafea sau ceai, însă poate lăsa în gură un gust metalic.

În cazul zaharinei au fost realizate peste 30 de studii, atât pe subiecți umani cât și de laborator, pentru a se stabili care sunt efectele consumului de zaharină asupra organismului uman, iar rezultatele nu au evidențiat efecte negative.

Sucraloza este unul din cei mai noi îndulcitori de pe piață. Sucraloza mai este cunoscută și sub numele de Splenda, și este procestă prin folosirea clorului. Conform studiilor, consumul acestei substanțe nu determină probleme ale aparatului reproducător, tulburări neurologice, cancer și nu prezintă vreun risc pentru sănătate, așa cum s-a crezut la un moment dat.

Siropul de agave. Multe nectare de agave conțin 70-90% fructoză, mai mult și decât siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză, iar mai grav este faptul ca acest nectar a fost comercializat ca un îndulcitor sănătos. Chiar dacă acesta nu provoacă o creștere bruscă a glicemiei, fructoza din el se duce direct la ficat, unde este transformată într-o formă de grăsime din sânge cunoscută sub denumirea de trigliceride, iar aceasta crește riscul de boli cardiovasculare. Conținutul ridicat de fructoză contribuie de asemenea și la rezistența la insulină, un factor de risc pentru diabet.

Cu toate acestea, o linguriță de nectar de agave consumată din când în cînd nu este de speriat, dar trebuie evitate băuturile și alimentele îndulcite cu acesta.

 Surse:

http://www.ziare.com/viata-sanatoasa/alimente/cei-mai-buni-5-indulcitori-si-cei-mai-rai-1165402

http://www.eva.ro/sanatate/endocrinologie/diabetul-si-nutritia-totul-despre-indulcitori-articol-21640.html

http://www.sfatulmedicului.ro/Educatie-pentru-sanatate/indulcitorii-artificiali-zaharina-aspartamul-sucraloza_7627

http://www.formula-as.ro/2003/583/forma-maxima-19/adevarul-amar-despre-indulcitorii-artificiali-4380

http://www.csid.ro/health/indulcitorii-artificiali-mai-periculosi-decat-am-fi-crezut-4985678/

http://www.topsanatate.ro/articol/indulcitori-artificiali-sau-zahar-21044.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Print Friendly
Share
this article on Facebook

36 Responses to Indulcitorii artificiali. Ce trebuie sa stim despre acestia

  1. Arielle spune:

    Ati uitat de ciclamatul de sodiu. Desi interzis de mult in SUA la noi se foloseste din plin, atat in produsele dietetice cat si sub forma de lichid sau tablete. Cred ca acesta este cel mai periculos dintre toti indulcitorii.

  2. claudia spune:

    buna, ma interesa sa stiu daca avem voie sa folosim caindulcitor sirop de artar. va multumesc

  3. alina spune:

    la inceputul articolului se mentioneaza ca “zaharina, sucraloza (E 955) si aspartamul (E 951) sunt extrem de periculoase și total neindicate”, dar cand detaliati se intelege ca doar aspartamul este periculos. ce sa intelegem?

  4. Simona spune:

    Fructoza putem folosi?

  5. Monica spune:

    Deabea acum am citit articolul tau despre indulcitori :( Pana acum am tot folosit Diamant si Clio care mi-au placut cel mai mult la gust (nu-mi place stevia)si eram f incantata de aceste produse. Dar cand am vazut acum ca au in compozitie ciclamat de sodiu si zaharina … :( Si culmea, vad ca gasesc aceste produse foarte folosite pe siturile Dukan. Sa fie oare toti cei care scriu ca folosesc asa ceva, ca si mine adica sa nu fi apucat sa citeasca? Si atunci ce indulcitor sa folosesc? ca aceste produse le-am gasit cel mai frecvent (am fugit de cele cu aspartam de care stiam ca e cancerigen pana acum). Imi poti recomanda un indulcitor care sa nu contina ingredientele nocive de mai sus? in afara de stevia :)

    • admin spune:

      Sunt controversati, asta e! Dukan recomanda aspartamul de exemplu (si zaharina). Naturali sunt stevia si xilitolul care sunt si ei permisi in dieta asta.

  6. ADRIANA spune:

    Buna!Sint si eu o incepatoare in dieta Dukan,am inceput de la 103kg,am tinutPP 4 zile,conform testului,iar acum sint la a IV a zi de croaziera,si cintaresc 99kg.Eu am o virsta mai inaintata 55 de ani,probabil de aceea am slabit mai putin,dar nu ma descurajez merg mai departe.Vreau sa va intreb daca pot sa beau ceai de fructe de padure in amestec cu ceai verde?Va multumesc pentru tot ce faceti,este minunat sa stii ca exista o comunitate,care te ajuta in indeplinirea telului tau,acela de a slabi cu sfaturi,idei,si minunatele feluri de mincare!

    • admin spune:

      Buna ziua si succes la slabit. O sa dati jos kg chiar daca mai incet. Aveti voie ceai de fructe si verde, dar sa nu fie din acela cu bucati de fructe. cel clasic la plic e ok.

  7. Dy spune:

    Buna ziua as dori sa stiu unde gasesc indulcitorii recomandati de Dvs. Multumesc!

  8. CRISS spune:

    Buna seara, as dori sa stiu tu ce indulcitori folosesti sau ce mia-ai recomanda???? multumesc pentru retele minunate!!

  9. criss spune:

    buna seara, as dori sa imi spui ce indulcitori folosesti tu sau pe care i-ai recomanda?? multumesc pentru retele minuate

  10. criss spune:

    SUCRAZIT ESTE BUN???

  11. Cristina spune:

    Buna,Melasa din trestie de zahar este bun?

  12. Cheta Iulia spune:

    Deci Clio pudra este sanatos? e ok s folosim?

  13. Geo spune:

    Buna seara!As vrea sa stiu ce indulcitor este mai bun pentru copt.

  14. Paty spune:

    Buna ziua,
    De curiozitate: care este motivul pentru care nu ati publicat comentariul meu legat de xilitol? Credeam ca scopul acestui site este in primul rand acela de a ne ajuta sa ne informam. Este mai corect sa pastram iluzia ca un produs este sanatos cand, de fapt, nu este chiar asa?

    • admin spune:

      Paty imi pare rau ca nu a aparut comentariul tau. Trebuie sa retineti ca vin sute de spam-uri in fiecare zi si in incercarea de a le sterge se intampla sa mai sterg si din comentariile voastre. Deasemnea va rog sa retineti ca o singura persoana (adica subsemnata) se ocupa de acest site si scopul lui este in primul rand unul culinar. Este un hobby, iar materialele informative suplimentare ca si retetele le public din placere. Accept cu drag orice informatie/comentariu de la voi deoarece intr-adevar sciopul meu este acela de a impartasi informatiile si experienta tuturor. Asa ca te invit din nou sa scrii comentariul despre care vb.

      • Paty spune:

        Imi cer scuze daca m-am grabit sa trag concluzii. Site-ul acesta imi este de un real ajutor in dieta, fiind cel mai complex ca material de informare, si mi-ar fi parut rau sa constat ca e partinitor in oferirea de informatii.

        Spuneam ca stiam de ani buni despre xylitol si efectele lui mai putin placute, inca de pe vremea cand se mai gasea pe piata o guma de mestecat ce continea acest indulcitor (intre timp, mi-am amintit si numele gumei: Dirol – poate va amintiti si voi de ea, e dinaintea erei Orbit :) . Din dorinta de a gasi un indulcitor cat mai natural si apropiat de gustul si puterea de indulcire a zaharului, am hotarat sa testez totusi si xylitolul. Am ramas placut surprinsa de asemanarea lui cu zaharul, si ca aspect, si ca gust. Dar, pentru ca mie numele imi suna a ceva chimic, nicidecum natural, si pentru ca mi s-a parut putin cam nefiresc efectul laxativ chiar si la un consum relativ redus, m-am hotarat sa studiez mai mult problema. Asa am aflat ca, desi cele mai multe surse dau xylitolul drept produs natural, sigur (banuiala mea este ca se intretine acest mit si pentru a justifica pretul destul de piperat al produsului), in realitate nu este chiar asa.

        “E967 – Xilitol: Polialcool, edulcorant de incarcare, calorigen, inlocuitor al zaharului, ARTIFICIAL. Se gaseste si in natura, in prune, fragi, conopida. Se obtine industrial din xilanii din fibrele vegetale, care sunt hidrolizati la D-xiloza (pentoza) care apoi este hidrogenata la xilitol. Este utilizat in alimente pentru diabetici si in preventia cariei dentare. Consumat in cantitati mai mari de 50g/zi poate produce balonari si diaree. NU SE RECOMANDA CONSUMUL FRECVENT SI DEPASIREA DOZEI MENTIONATE.” (Gheorghe Mencinicopschi – “Biblia alimentara”)

        Acum, intr-o prezentare a produsului pe un site de vanzari am vazut inclusiv un paragraf in care se spunea ca efectele neplacute apar numai la inceput, iar ulterior organismul se adapteaza. Nu stiu ce sa zic… Eu n-as fi dispusa sa merg pe varianta aceasta.

        Alte informatii mai puteti gasi si aici: http://www.crunchybetty.com/xylitol-should-we-stop-calling-it-natural

        Numai bine tuturor si cat mai multe kilograme topite cu retete delicioase! :)

        • admin spune:

          Multumim Paty de informare. E normal ca fiecare dintre noi sa ne informam cu privire la produsele consumate. Indulcitorii sunt de obicei printre cele mai controversate produse.

  15. loredana spune:

    Buna ziua.
    La majoritatea preparatelor din pui apare un ingredient dextroza(zaharuri), il pot consuma?

  16. lory spune:

    edulsana este ok?

  17. Aza spune:

    Mierea se poate folosii ca indulcitor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

What is 19 + 10 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT!(Pentru a putea posta comentariul trebuie sa rezolvati urmatoarea operatie aritmetica) :-)